2 ноября / November 2
ВОПРОСЫ ТЕОРИИ ИСКУССТВА И КУЛЬТУРОЛОГИИ / PROBLEMS OF THEORY OF ART AND CULTUROLOGY
10.00 – 14.00, Петровский зал / Petrovsky hall
Председатель: Власов Виктор Георгиевич
Chairmen: Victor G. Vlasov
Регламент выступлений на секции – 15 мин.
Time limit – 15 min.
ФЕДОТОВА РИММА АЛЕКСАНДРОВНА (Санкт-Петербургский государственный политехнический университет, РФ). О комплексном подходе к изучению памятников древнерусской живописи (интерпретация метода П.А. Флоренского).
RIMMA A. FEDOTOVA (St. Petersburg State Polytechnic University, Russia). On the Integrated Approach to the Studies of the Medieval Russian Painting (Interpretation of the Method of Pavel Florenskiy).
НЕСТЕРОВА ОЛЬГА ЮРЬЕВНА (Санкт-Петербургский институт экономики и управления, РФ). Проблема изобразительного повествования в средневековом искусстве с точки зрения теории нарратива.
OLGA YU. NESTEROVA (St. Petersburg Institute of Economics and Management, Russia). The Problem of Depictive Storytelling in the Medieval Art from the Viewpoint of the Narrative Theory.
ВЕНЩИКОВ МИХАИЛ АНАТОЛЬЕВИЧ (СПбГУ, РФ). Риторические приемы в монументальной живописи Кахрие Джами.
MICHAEL A. VENSCHIKOV (St. Petersburg State University, Russia). Rhetorical Modes in the Monumental Painting of the Chora Church.
ТРАПЕЗНИКОВА АНАСТАСИЯ СЕРГЕЕВНА (СПбГУ, РФ). Понятие «канона» и «традиции» в современном иконописании.
ANASTASIYA S. TRAPEZNIKOVA (St. Petersburg State University, Russia). The Concept of "Canon" and "Tradition" in Modern Icon-Painting.
МОРОЗОВА ЕЛЕНА ВИТАЛЬЕВНА (СПбГУ, РФ). К проблеме комплексной экспертизы художественной бронзы.
ELENA V. MOROZOVA (St. Petersburg State University, Russia). On the Complex Expert Evaluation of Crafted Bronze.
МЕЛЬНИКОВА ЕКАТЕРИНА АЛЬБЕРТОВНА (Калининградская художественная галерея, РФ). Женщина в жизни – женщина в искусстве.
EKATERINA A. MELNIKOVA (Kaliningrad Art Gallery) A Woman in Life ‒ a Woman in Art.
АЛЕКСЕЕВА АННА ВЛАДИМИРОВНА (Санкт-Петербургский академический институт живописи, скульптуры и архитектуры имени И.Е. Репина). Синестезия в искусствознании. Специфика интерпретации термина
ANNA V. ALEKSEEVA. (Repin St. Petersburg Academic Institute of Painting, Sculpture and Architecture, Russia). Synesthesia in Study of Art. Specificity of the Term.
ВАЛЬКОВСКИЙ АНТОН ВАСИЛЬЕВИЧ (Волгоградский государственный социально-педагогический университет, РФ). Трансформация социокультурных функций в актуальном искусстве.
ANTON V. VALKOVSKIYI (Volgograd State Social-Pedagogical University, Russia). Transformation of the Sociocultural Functions in the Actual Art.
ШЕВЕЛЁВА ЕЛИЗАВЕТА ВЛАДИМИРОВНА (Санкт-Петербургский государственный университет культуры и искусств, РФ). Частные музеи г. Каргополя Архангельской области и его окрестностей: феномен в контексте развития этнотуризма в регионе.
ELIZAVETA V. SHEVELYOVA (St. Petersburg State University of Culture and Art, Russia). Private Museums in the Town of Kargopol and its Environs in the Archangelsky Region: the Phenomenon in the Context of Ethno-Tourism.
ЕЛИСЕЕВА ОЛЕСЯ СЕРГЕЕВНА (Российский институт культурологии, Москва, РФ). Проблемы взаимодействия русской и хакасской культур.
OLESYA S. ELISEEVA (Russian Institute of Culturology, Moscow, Russia). On the Interaction Issues between Russian and Khakas Cultures.
СИРАИЕВА АЙГУЛЬ КАНИФОВНА (Государственный музей изобразительных искусств Республики Татарстан, Казань, РФ). Художественно-стилевые тенденции в развитии кожаной мозаики в Татарстане.
AYGUL K. SIRAIEVA (The State Museum of Fine Arts of the Tatarstan Republic, Kazan, Russia). Stylistic Trends of the Leather Mosaic in Tatarstan.
ТИМОФЕЕВА ЕКАТЕРИНА НИКОЛАЕВНА (Казанский государственный университет культуры и искусств, РФ). Изучение, сохранение и развитие кружевоплетения русского населения Татарстана в конце XX – начале XXI века.
EKATERINA N. TIMOFEEVA (Kazan State University of Culture and Arts, Russia). Lace-Making by Russian Population in Tatarstan in the End of the 20th – Beginning of the 21st Century: Study, Preservation and Development.
ШУМАКОВА СВЕТЛАНА НИКОЛАЕВНА (Харьковская государственная академия культуры, Украина). Релевантность освоения мира цирковым искусством и его культурогенез.
SVETLANA N. SHUMAKOVA (Kharkov State Academy of Culture). Relevancy of the World Representation by the Circus Art and Its Cultural Genesis.
РУССКОЕ ИСКУССТВО XVIII–НАЧАЛА XX В. / RUSSIAN ART OF THE 18TH – EARLY 20TH C.
14.30–21.00. Петровский зал / Petrovsky hall
Председатель: Татьяна Валериановна Ильина, Екатерина Александровна Скворцова
Chairmen: Tatyana V. Ilyina, Ekaterina A. Skvortsova
Регламент выступлений на секции – 15 мин.
Time limit – 15 min.
СЕВЕРЦЕВА ИНГА ВАЛЕРЬЕВНА (МГУ имени М.В. Ломоносова, РФ). К вопросу о возникновении полуглавий в русской архитектуре начала XVIII века.
INGA V. SEVERTSEVA (Lomonosov Moscow State University, Russia). To the Question of Emergence of Half-Domes in the Russian Architecture in the Beginning of the 18th century.
КРАЙНИЙ АЛЕКСЕЙ ВЛАДИМИРОВИЧ (СПбГУ, РФ). К проблеме московских влияний в храмовой архитектуре Санкт-Петербурга XVIII века.
ALEXEY V. KRAYNIY (St. Petersburg State University, Russia). On the Problem of Moscow Influence on the Church Architecture of St. Petersburg in the 18th century.
БАРАНОВ ПЕТР ЛЕОНИДОВИЧ (МГУ имени М.В. Ломоносова, РФ). Синтез традиционного московского зодчества с западноевропейской архитектурой эпохи барокко и классицизма (на примере построек К.И. Бланка).
PYOTR L. BARANOV (Lomonosov Moscow State University, Russia). Karl Blank: Synthesizing Moscow Traditional and West European Baroque and Classicist Architecture.
НАУМОВА ВЕРА СЕРГЕЕВНА (МГУ имени М.В. Ломоносова, РФ). Усадебное строительство К.Г. Разумовского в Малороссии. Особенности архитектурного заказа.
VERA S. NAUMOVA (Lomonosov Moscow State University, Russia). Estate Buildings of K.G. Razumovsky in Malorossija. Specific Features of Architectural Commission.
СТИХИНА МАРИЯ ИГОРЕВНА (Уральский федеральный университет, Екатеринбург, РФ). Николай Врангель – исследователь творчества Ф.С. Рокотова.
MARIA I. STIHINA (Ural Federal University, Ekaterinburg, Russia). Nicolay Wrangel – a Researcher of the Art of Fyodor Rokotov.
ТЕТЕРМАЗОВА ЗАЛИНА ВАЛЕРЬЕВНА (МГУ имени М.В. Ломоносова, РФ). Живописный и гравированный портрет в России второй половины XVIII века. Проблема соотношения изображения и слова.
ZALINA V. TETERMAZOVA (Lomonosov Moscow State University, Russia). Painted and Engraved Portrait in Russia in the Second Half of the 18th Century. The Problem of Correlation between an Image and a Word.
КОСТИЧ АННА (Белградский университет, Сербия). Мемориальная церковь Николая Раевского в Горном Адроваче.
ANA KOSTIC (The University of Belgrade, Serbia). Memorial Church of Nikolay Raevsky in Gornji Adrovac.
ВУК НЕДЕЛЬКОВИЧ (Белградский университет, Сербия). Памятники сербо-турецких воин (1876 – 1878) в Королевстве Сербия.
VUK NEDELJKOVIC (The University of Belgrade, Serbia). The Monuments to the Serbian-Turkish Wars (1876 – 1878) in the Kingdom of Serbia.
ИСМАГИЛОВ МАРАТ ГАЛИМЬЯНОВИЧ (Европейский университет в Санкт-Петербурге, РФ). Общества выставок художественных произведений в 1870-х годах – к проблеме институциональных изменений в русском искусстве.
MARAT G. ISMAGILOV (European University at St. Petersburg, Russia). Societies of the Artistic Works Exhibitions in the 1870s. On the Problem of Institutional Changes in Russian Art.
ПОЛИТОВА МАРИНА АЛЕКСЕЕВНА (Государственный исторический музей-заповедник «Горки Ленинские», Москва, РФ). Коллекция фарфора З.Г. Морозовой-Рейнбот: классификация типологического многообразия предметов.
MARINA A. POLITOVA (The State Historical Museum Reserve "Gorki Leninskie", Moscow, Russia). The Porcelain Collection of Zinaida Morozova-Reinbot: Typological Classification of the Objects.
КОНЕВА ОЛЬГА ВЯЧЕСЛАВОВНА (Екатеринбургский музей изобразительных искусств, РФ). Рецепции западноевропейского «готического возрождения» в русском изобразительном искусстве конца XIX – начала ХХ века.
OLGA V. KONEVA (The Ekaterinburg Museum of Fine Arts, Russia). Reception of the West European Phenomenon of "Gothic Revival" by the Russian Art in the Late 19th – Early 20th Century.
17.30 – 18.00 ПЕРЕРЫВ / BREAK
ДОБИНА АНАСТАСИЯ ОЛЕГОВНА (СПбГУ, РФ). Критическая оценка художественно-промышленного образования в 1876–1900 годы (на примере Центрального училища технического рисования барона Штиглица).
ANASTASIA O. DOBINA (St. Petersburg State University, Russia). Baron Stieglitz Central College of Technical Drawing: Critical Evaluation of the Arts and Crafts Education in the 1876–1900s.
КУЛИНИЧЕВА ЕКАТЕРИНА АНАТОЛЬЕВНА (Московская государственная художественно-промышленная академия имени С.Г. Строганова, РФ). Деятельность художественных кружков Абрамцева и Талашкина глазами американской художественной критики (на примере журнала «Ремесленник» Г. Стикли).
EKATERINA A. KULINICHEVA (Stroganov Moscow State Academy of Arts and Industry, Russia). G. Stickley's magazine "Craftsman": American Art Criticism on the Abramtsevo and Talashkino Art Groups.
ХАИРОВА ВАЛЕНТИНА ШАЙХИТДИНОВНА (Санкт-Петербургский государственный академический институт живописи, скульптуры и архитектуры имени И.Е. Репина, РФ). Ч.Р. Макинтош и Москва: взгляд из России.
VALENTINA SH. HAIROVA (Repin St. Petersburg Academic Institute of Painting, Sculpture and Architecture, Russia). Charles Rennie Mackintosh and Moscow: a View from Russia.
ДОЛГОВА АНАСТАСИЯ ИГОРЕВНА (Санкт-Петербургский государственный академический институт живописи, скульптуры и архитектуры имени И.Е. Репина, РФ). Национальные мотивы в интерьере петербургского модерна (дома страхового общества «Россия» и Торгово-промышленного товарищества Бажанова и Чувалдиной).
ANASTASIYA I. DOLGOVA (Repin St. Petersburg Academic Institute of Painting, Sculpture and Architecture, Russia). National Motives in the Art Nouveau Interior of St. Petersburg. Houses of the Insurance Society "Russia" and the Trade-Industrial Society of Bazhanov and Chuvaldina.
ЧЕЖИНА ЮЛИЯ ИГОРЕВНА (СПбГУ, РФ). Забытый портрет кисти Г.Г. Мясоедова.
YULIYA I. CHEZHINA (St. Petersburg State University, Russia). A Forgotten Portrait by G.G. Myasoyedov.
МАЛЫШЕВА ТАТЬЯНА ЛЕОНИДОВНА (Вестфальский Вильгельм-университет, Мюнстер, Германия). Шаг к модернизму. Серов и постимпрессионистические течения в европейской живописи 1880-х годов.
TANJA MALYCHEVA (Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Institut für Kunstgeschichte). A Step Towads Modernism. Serov and the Post Impressionist Movements in European Art.
АХМЕРОВА ЭЛЬМИРА РАВИЛЕВНА (Государственный музей изобразительных искусств имени А.С. Пушкина, Москва, РФ). О влиянии стиля модерн на русскую портретную живопись в конце XIX – начале XX века.
ELMIRA R. AKHMEROVA (The Pushkin State Museum of Fine Arts, Moscow, Russia). On the Influence of Art Nuveau on Russian Portrait Painting in the End of the 19th – Beginning of the 20th Centuries.
ИВАНОВА ЕЛЕНА ВЛАДИМИРОВНА (Академия живописи, ваяния и зодчества Ильи Глазунова, Москва, РФ). Человек и его образ в художественном сознании Серебряного века (на примере графических автопортретов художников).
ELENA V. IVANOVA (Glazunov Academy of Painting, Sculpture and Architecture, Moscow, Russia). Graphic Self-Portraits of Painters: a Man and His Image in Artistic Mind of the “Silver Century”.
КАМЕНСКАЯ ЕЛЕНА НИКОЛАЕВНА (МГУ имени М.В. Ломоносова, РФ). «Этнографический портрет» в творчестве А.Е. Яковлева.
ELENA N. KAMENSKAYA (Lomonosov Moscow State University, Russia). "Ethnographic portrait" in the Art of A.E. Yakovlev.
КОРВАЦКАЯ ЕЛЕНА СЕРГЕЕВНА (Санкт-Петербургский государственный академический институт живописи, скульптуры и архитектуры имени И.Е. Репина, РФ). Стилистические направления в оформлении детской книги в России 1900–1910-х годов.
ELENA S. KORVATSKAYA (Repin St. Petersburg State Academic Institute of Painting, Sculpture and Architecture, Russia). Stylistic Trends in Children Book Design and Illustration in Russia in the 1900 – 1910s.
ЗАПАДНОЕ ИСКУССТВО XX в. / WESTERN ART OF THE 20th c.
14.00 – 20.00 Аудитория 72 / Auditorium 72
Председатель: Рыков Анатолий Владимирович
Chairman: Anatoly V. Rykov
Регламент выступлений на секции – 15 мин.
Time limit – 15 min.
ХМЕЛЬНИЦКАЯ ЕКАТЕРИНА СЕРГЕЕВНА (Государственный Эрмитаж, СПб, РФ). КЕРСТИ КУЛДНА–ТУРКСОН (Художественный музей «Кадриорг», Эстония). Большая тихая дорога – забытое творчество эстонского скульптора Августа Тимуса.
EKATERINA S. KHMELNITSKAYA (The State Hermitage Museum, St. Petersburg, Russia). KERSTI KULDNA‒TURKSON (The Kadriorg Art Museum, Estonia). A Big Calm Road – Forgotten Art of August Timus, Estonian Sculptor.
ПЕТУХОВА ЕЛЕНА АНДРЕЕВНА (СПбГУ, РФ). Плакат в Америке в 1890-е годы. Истоки и общая характеристика особенностей.
ELENA A. PETUKHOVA (St. Petersburg State University, Russia). American Poster in the 1890s. The Origins and General Characteristics of Peculiarities.
ГРИГОРАШ АЛЕНА ВЛАДИМИРОВНА (Московская государственная художественно-промышленная академия имени С.Г. Строганова, РФ). Эрнст Людвиг Гессенский и образ любителя искусств в эпоху модерна.
ALYONA V. GRIGORASH (Stroganov Moscow State University of Arts and Industry, Russia). Ernest Louis, Grand Duke of Hessen and the Image of an Amateur of Art in the Art Nuveau Epoch.
АВДЕЕВА ВЕРА ВЛАДИМИРОВНА (Уральский федеральный университет, Екатеринбург, РФ). Наивные художники и представители авангарда в Германии: специфика взаимодействия на рубеже XIX – первой трети XX века.
VERA V. AVDEEVA (Ural Federal University, Ekaterinburg, Russia). Naive and Avant-garde Artists in Germany: Specifics of Interaction in the Late 19th ‒ First Third of the 20th century.
КРАСНОКУТСКАЯ МАРИЯ АЛЕКСАНДРОВНА (МГУ имени М.В. Ломоносова, РФ). Ювелирное искусство ар деко во Франции: взаимовлияние культуры и украшений 1920‒1930-х годов.
MARIA А. KRASNOKUTSKAYA (Lomonosov Moscow State University, Russia). Art Deco Jewelry in France: Interaction between Culture and the Accessories in the 1920‒1930s.
ЗИНЕВИЧ ОЛЬГА НИКОЛАЕВНА (СПбГУ, РФ). Проблема традиции и неомифологизма в современном искусстве на примере античных мотивов в livre d’art первой половины ХХ века: Пикассо, Матисс, Лоранс, Майоль.
OLGA N. ZINEVICH (St. Petersburg State University, Russia). The Problem of Tradition and Neomythologism in Modern Art: Ancient Motives in Livre d'Art it the First Half of the 20th Century. Picasso, Matisse, Laurens, Maillol.
АЛЁШИНА ДИНА НИКОЛАЕВНА (Санкт-Петербургский государственный академический институт живописи, скульптуры и архитектуры имени И. Е. Репина, РФ). Бен Николсон и Патрик Хэрон: британская абстрактная живопись до и после Второй мировой войны.
DINA N. ALYOSHINA (Repin St. Petersburg State Academic Institute of Painting, Sculpture and Architecture, Russia). Ben Nicholson and Patrick Heron: British Abstract Painting Before and After the World War II.
СМОЛИНА МАЙЯ ГАВРИЛОВНА (Сибирский федеральный университет, Красноярск, РФ). Перекрестные мотивы в творчестве М.З. Шагала и В.Ф. Капелько.
MAYA G. SMOLINA (Siberian Federal University, Krasnoyarsk, Russia). Marc Chagall and V.F. Kapelko: Shared Motives.
16:30 – 17:30 ПЕРЕРЫВ / BREAK
БУЛАТОВ ДАНИЛА АЛЕКСЕЕВИЧ (Государственный музей изобразительных искусств имени А.С. Пушкина, Москва, РФ). Первая документа 1955 года в Касселе и проблема конципированной истории искусства.
DANILA A. BULATOV (The Pushkin State Museum of Fine Arts, Moscow, Russia). The First Documenta in Kassel (1955) and the Problem of a Сonceptualized Art History.
КОТЛОМАНОВ АЛЕКСАНДР ОЛЕГОВИЧ (Санкт-Петербургская государственная художественно-промышленная академия имени А.Л. Штиглица, РФ). Скульптура Генри Мура в контексте проблематики современного монумента.
ALEXANDER O. KOTLOMANOV (Stieglitz St. Petersburg State Art and Industry Academy, Russia). Sculpture by Henry Moore in the Context of the Problems of a Modern Monument.
МИТИЧ ЛОРА (Белградский университет, Сербия). Выставки американского искусства в Белграде в период холодной войны: Проблема взаимоотношений искусства и политики.
LORA MITIC (The University of Belgrade, Serbia). Exhibitions of American Art in Belgrade during the Cold War: on the Problem of Relationships between Art and Politics.
ЧЕЛОВАН АНАСТАСИЯ ЕВГЕНЬЕВНА (СПбГУ, РФ). Испанское искусство в творчестве поп-арт группы Экипо Кроника. Новые смыслы.
ANASTASIYA E. CHELOVAN (St. Petersburg State University, Russia). Spanish Art in the Works of the Pop-Art Group Equipo Cronicа. New Meanings.
МАТИЧ ЕЛЕНА (Белград, Сербия). Фотография модернизма и постмодернизма: теория и способы репрезентации.
JELENA MATIC (Belgrade, Serbia). Modernism and Postmodernism Photography: Theory and the Ways of Representation.
ЧУНИХИН КИРИЛЛ АЛЕКСАНДРОВИЧ (Европейский университет в Санкт-Петербурге, РФ). Клемент Гринберг и эволюция «исторической апологии» модернизма.
KIRILL A. CHUNIKHIN (European University at St. Petersburg, Russia). Clement Greenberg's "Historical Apology" of Modernism and its Evolution.
СПУГОВА АНАСТАСИЯ ВЛАДИМИРОВНА (Научно-исследовательский институт теории и истории изобразительных искусств РАХ, Москва, РФ). Слово в пространстве станковой картины Эрика Булатова.
ANASTASIA V. SPUGOVA (The Research Institute of Theory and History of Art of Russian Academy of Fine Arts, Moscow, Russia). The Word in the Space of Paintings of Eric Bulatov.